Ce nu stiati despre contractul de comision

July 31, 2015

Pe piata muncii exista un nou “trend”: contractul de comision. Angajatorii par sa se fi indragostit de acesta, unii mentionandu-l chiar la capitolul beneficii. Sa vedem, deci, ce presupune acest contract si de ce firmele il prefera in detrimentul contractului individual de munca.

Contractul de comision este definit ca fiind un contract prin care o parte, numită comisionar (“angajatul”), se obligă, pe baza împuternicirii celeilalte părţi, numită comitent (angajatorul), să încheie anumite acte juridice privind achiziţionarea sau vânzarea unor bunuri ori prestarea de servicii, în nume propriu, dar pe seama comitentului, în schimbul unei remuneraţii, numită comision.

Contractul de comision trebuie sa cuprinda in mod esential manifestarea expresă a voinţei comitentului (angajatorului) cu privire la împuternicirea comisionarului (“angajatului”) de a încheia acte juridice în nume propriu, dar pe seama comitentului.

Iar acum sa vedem concret care sunt diferentele dintre contractul individual de munca si contractul de comision.

Contractul individual de munca implica:

  • obligatia de incheiere a unui contract individual de munca revine angajatorului, care este obligat sa te informeze cu privire la prevederile acestuia;
  • un contact individual de munca inseamna, din momentul incheierii lui, vechime in munca, inclusiv daca esti in perioada de proba;
  • angajatorul are obligatia de a plati pentru angajatii sai toate contributiile la bugetul de stat (pensie, somaj, sanatate, etc);
  • angajatii beneficiaza de cel putin 20 zile concediu de odihna platit de societatea angajatoare;
  • in cazul in care firma isi restrange activitatea sau intra in faliment, angajatii au dreptul la indemnizatie de somaj;

Contractul de comision, in schimb, presupune urmatoarele:

  • contractul de comision trebuie inregistrat la Administratia Finantelor Publice din localitatea de domiciliu de catre comisionar, in caz contrar, comisionarul (“angajatul”) suportand amenzi;
  • compania cu care ai incheiat contractul de comision nu este obligata prin lege sa te instiinteze cu privire la obligativitatea inregistrarii contractului la Administratia Finantelor Publice!;
  • trebuie sa iti declari venitul prin completarea declaratiei 200, pentru a ti se reglementa datoriile la impozit;
  • impozitul pe venit este de 16%. 10% va fi retinut din comision de catre compania contractoare pentru a fi platit catre buget, iar restul de 6% va fi platit de catre tine!;
  • esti obligat sa te asiguri in sistemul de pensii (sa inchei un contract cu Casa de Pensii), intrucat firma nu-ti va plati contributiile; suma minima pe care o vei plati se obtine aplicand cota individuala de contributie 10,5% la salariul de baza minim brut pe tara 1050 lei. Deci, vei avea de plata 110,25 lei/luna.
  • te poti asigura in baza Legii 76/2002 privind somajul (nu esti obligat, insa daca vei dori sa beneficiezi de somaj va trebui sa-ti platesti singur contributiile);
  • esti obligat sa te asiguri in sistemul de sanatate (sa inchei un contract cu Casa de Sanatate), pentru ca, evident, firma nu va plati pentru tine; contributia minima se calculeaza tot aplicand cota individuala, de data aceasta 5,5% la salariul de baza minim brut pe tara 1050 lei. Vei plati 57,75 lei/luna;
  • contributiile sociale (pensie si sanatate) se vireaza in timpul anului, sub forma platilor anticipate!

In concluzie, contributiile la CASS si CAS te vor costa minimum 168 lei/luna, la care mai adaugi 6% din venitul pe care il vei realiza (cota ta de impozit) si 10% din comision (cota retinuta de firma)!

Cam aceaste sunt “beneficiile” la care trebuie sa va asteptati atunci cand doriti sa lucrati in baza unui contract de comision. Sper ca v-au fost de ajutor aceste informatii, avand in vedere ca firmele nu sunt nici obligate si nici nu au vreun interes sa vi le comunice.

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Shares