Atributii AJOFM despre care sigur nu stiai ca exista

October 14, 2015

Atunci cand aud de AJOFM, majoritatea se gandesc la un singur lucru: indemnizatia de somaj. Totusi, Agentia Nationala (Judeteana) pentru Ocuparea Fortei de Munca are mai multe responsabilitati si un rol bine definit. Sau, cel putin, asa stau lucrurile pe hartie. Sa vedem, deci, care sunt principalele servicii oferite de AJOFM, macar la nivel teoretic.

  • Informare si consiliere profesionala. Aceste servicii constau in:
    • furnizarea de informatii pentru piata muncii si informatii privind evolutia ocupatiilor;
    • evaluarea si autoevaluarea personalitatii in vederea orientarii profesionale;
    • dezvoltarea abilitatii si increderii in sine, in vederea luarii deciziei potrivite privind propria cariera;
    • instruirea in metode si tehnici de cautare a unui loc de munca;
  • Mediere a muncii.
  • Formare profesionala. Agentia asigura, fara plata, cursuri de calificare/recalificare pentru someri. De asemenea, sunt organizate cursuri pentru initierea in termenii de baza ai economiei de piata sau cursuri de pregatire pentru crearea de IMM.
  • Consultanta si asistenta pentru inceperea unei afaceri. Se acorda la cerere persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca, sub forma de servicii juridice, de marketing, financiare, metode si tehnici eficiente de management si alte servicii de consultanta.

Cam acestea sunt atributiile AJOFM, lasandu-le la o parte pe cele care privesc acordarea indemnizatiei de somaj. Sa incercam sa le luam pe rand.

  1. Furnizarea de informatii pentru piata muncii si informatii privind evolutia ocupatiilor. AJOFM ar trebui sa fie la curent cu evolutia pietei muncii in Galati si sa ofere informatii utile si valoroase celor aflati in cautarea unui loc de munca. In plus, fiecare job, de la lucrator comercial pana la manager, evolueaza in timp. Schimbarile ce au loc pe piata muncii in prezent se reflecta negativ in fisa postului orcarui angajat. Acesta este si unul din motivele pentru care am initiat acest blog si continui sa abordez subiecte de genul acesta. Subiecte care sunt de competenta AJOFM, insa pe care aceasta institutie le ignora sau le abordeaza cu superficialitate.
  2. Evaluarea si autoevaluarea personalitatii in vederea orientarii profesionale. Da, exista si asa ceva. In functie de personalitate, inclinatie, pasiune, interes, fiecare dintre noi se potriveste mai bine pe un anumit segment de joburi. De exemplu persoanele mai interiorizate, inclinate spre reflectie, care prefera linistea unei carti, decat zgomotul unei iesiri cu prietenii, nu vor fi niciodata candidati potriviti pentru un post in vanzari. S-ar putea spune foarte multe lucruri interesante pe tema aceasta, dar din pacate AJOFM nu pare interesata sa le abordeze.
  3. Dezvoltarea abilitatii si increderii in sine, in vederea luarii deciziei potrivite privind propria cariera. Dupa un timp indelungat de cautari soldate cu esec, orice om se confrunta cu scaderea increderii in sine. In acele momente se simte nevoia unor sedinte de consiliere, in care, persoana in cautarea unui loc de munca sa fie ghidata si ajutata sa nu-si uite propria valoare. Doar pentru ca piata muncii din Galati este in colaps, asta nu inseamna ca e vina celor care cauta activ un loc de munca. Insa, in momente de disperare, acest lucru se uita foarte usor si ar putea conduce la luarea unor decizii gresite cu privire la viitorul profesional. Pare AJOFM preocupata de aspectele acestea?
  4. Instruirea in metode si tehnici de cautare a unui loc de munca. Exista metode si tehnici diferite de cliseele promovate de site-urile de joburi sau firmele de recrutare. “Specialistii” in domeniu dau sfaturi potrivite doar pentru scopurile pe care doresc ei sa le atinga. Candidatii neinitiati pot astfel sa comita greseala de a le urma indemnurile, dupa care sa se invinovateasca, in mod injust, pentru nereusita. Ei, bine, la acest capitol AJOFM s-a implicat. Prin urmare, veti gasi pe site-ul lor o sumedenie de sfaturi despre cum sa compui un CV, cum sa te prezinti la interviu, etc. Va recomand insistent sa nu le urmati, daca vrei sa obtineti si ceva rezultate.
  5. Formarea profesionala se refera la acele cursuri de calificare/recalificare pe care AJOFM le pune la dispozitie, gratuit, somerilor. Teoria suna ok. In practica, stiu persoane care desi s-au inscris la un astfel de curs, nu l-au mai si urmat, din diverse motive imputabile AJOFM. In plus, daca ai nenorocul sa detii studii superioare, vei constata ca nu prea ai de unde sa alegi, pentru ca oferta de cursuri e limitata. In prezent, exista doar 2 cursuri care se adreseaza celor cu studii superioare: expert in sanatate si securitate in munca si expert achizitii publice. Daca n-ai nici in clin nici in maneca cu aceste doua variante, te poti reprofila ca ospatar, camerista, bucatar, sudor, electrician, etc. Nu mai conteaza ca ai lucrat la cu totul alt nivel. Agentiei nu-i pasa.
  6. Consultanta si asistenta pentru inceperea unei afaceri. Aici AJOFM s-a implicat. A postat pe site-ul institutiei un schelet al unui plan de afaceri. Nci vorba de consultanta juridica, de marketing, management… Doar niste etape esentiale de urmarit si o serie de intrebari la care somerul trebuie sa gaseasca singur raspunsuri. Stiu din sursa sigura ca in alte tari, cum ar fi Finlanda, AJOFM este un real sprijin in demararea unei afaceri. La noi ti se da un link unde gasesti informatii chiar mai slabe si mai putine decat ai putea gasi si singur pe un forum de specialitate, de exemplu.

Acestea fiind zise, imi permit sa trag o concluzie proprie si personala. Functionarii care lucreaza in AJOFM au un program fix de 8 ore. Sunt incadrati conform functiei detinute si au un salariu garantat. Nu muncesc cu teama ca la sfarsit de luna e posibil sa nu-si ia salariile. Nu sunt incadrati cu 4 ore fiind obligati sa depuna munca de cel putin 12 ore, in speranta ca vor atinge macar salariul minim pe economie. Nu au target de vanzari si nici teama ca vor fi concediati daca nu-l ating. Au atributii foarte precise expres mentionate in fisa postului. Nu sunt la cheremul angajatorului cand acestuia i se nazare sa mai inventeze o responsabilitate care nu are nicio legatura cu munca lor. Nu au stresul acelor atributii trasate de angajator, imposibil de indeplinit. Nu au surpriza neplacuta de a sta peste program pentru ca a intervenit o urgenta. Cand programul se incheie pleaca linistiti acasa, pentru ca mai e si maine o zi. Isi beau linistiti si neintrerupti cafeau de dimineata. Isi permit sa te faca sa astepti chiar daca nu au nimic urgent de facut, in timp ce tu iti pierzi cumpatul ascultand hahaielile de partea cealalta a usii. Orice alt angajat ar fi concediat imediat, daca ar trata in acest mod un client. Isi permit sa trateze de sus, sa te puna pe drumuri inutil si sa-si favorizeze cunostintele. Din nou, un angajat la orice firma ar fi concediat pentru asta. Nu au parametri, indici si competente specifice postului in baza carora sunt evaluati la sange.

Ma opresc aici cu enumerarile, desi ar mai fi. Si inchei cu o intrebare. Din prisma celor mai sus mentionate, reprezentantii AJOFM mai au dreptul sa afirme despre cineva, oricine ar fi el, ca nu vrea sa munceasca?!

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Shares