La omul sărac nici boii nu trag

August 17, 2016

Ziarul Financiar explică Cum îți ții angajații fericiți și cum poți face un business din acest lucru. În video o cunoaștem pe doamna Mariana Vlad care și-a atins maximul de potențial lucrând în corporații și acum și-a deschis o afacere proprie. A avut o idee originală sau cel puțin inovatoare în România, să livreze micul dejun și/sau brunch-ul angajaților din corporații.

Având în vedere că firmele de catering se axează pe prânz, iar prânzul este mult prea costisitor pentru ca o companie să-l poată asigura gratuit tuturor angajaților, Mariana Vlad s-a orientat către micul dejun. În această zonă nici nu are concurență, iar companiile sunt mai ușor de convins să facă o investiție, întrucât cheltuiala per angajat variază între 5 și 7 euro.

Majoritatea dintre noi fie sărim peste micul dejun din lipsă de timp, fie luăm în grabă un covrig în drum spre serviciu. Tocmai acest fapt a fost inteligent speculat de antreprenoarea noastră, care având o experiență solidă și studii de marketing și-a stabilit exact publicul țintă. Astfel, dânsa se adresează doar companiilor IT, care au și bugete mai generoase și o mai mare disponibilitate de a le crea angajaților condiții propice de muncă.

Însă, oricât aș aprecia ideea de afacere și modul isteț în care a fost pusă în practică, nu pot să nu remarc discordanța dintre titlu și conținut. În interviu e vorba doar de povestea de succes a unei antreprenoare, poveste ce nu prea are legătură cu motivația angajaților. De ce spun asta? În primul rând pentru că vorbim aici doar de zona IT, iar în domeniul acesta deja se fac eforturi reale de motivare a angajaților (atmosferă de lucru relaxată – lipsesc managerii care conduc prin frică, săli de fitness cu acces gratuit amenajate în incinta companiilor, bar gratuit o zi pe săptămână, teambuilding-uri și călătorii gratuite, birouri dotate cu toate facilitățile, echipamente de lucru de ultimă generație, etc.). Ca să vă faceți o idee, iată cum arată sediul unei companii IT (Synergy) chiar din Galați. Deci, da, avem și noi astfel de facilități.

Sediu IT Galati

Are cineva impresia că la acest nivel putem vorbi de motivarea angajaților cu un sandwich și o brioșă la micul dejun? Mie deja îmi vine să râd la acest gând. Desigur că, pentru un angajat ce lucrează în condițiile amintite (și vizualizate 🙂 ) un sandwich gratuit nu reprezintă un factor motivațional. Poate contribui la întreținerea unei atmosfere de lucru degajate, poate înlesni comunicarea între colegi și chiar îi poate scuti pe angajați de grija micului dejun, știind că îl vor găsi gata pregătit la birou. Însă, un factor motivant pentru personalul IT nu mi se pare a fi. Dacă cineva decide să plece, cu siguranță nu-l va reține gândul la checul cu piure de banane pe care îl primea dimineața.

Pe de altă parte, pentru angajații din alte domenii, care nu se bucură de facilități la acest nivel, ci, dimpotrivă lucrează în condiții dificile și pe salarii ce nu reflectă munca depusă, un mic dejun asigurat zilnic și care mai și constă în produse pe care nu și le permit prea des, poate fi un motiv de încântare. Însă, culmea, nu lor li se adresează antreprenoarea noastră și n-o face dintr-un motiv simplu: nu de acolo vin banii. Dacă ar exista interes și din partea firmelor ce activează în alte domenii decât IT, sunt convinsă că doamna Mariana Vlad nu ar discrimina și s-ar adresa și lor. Până la urma, e o afacere ce trebuie să producă profit, nu?

În concluzie, eu încă nu văd să se adopte măsuri cu beneficii reale pentru majoritatea angajaților. Vorbim despre motivare, despre soluții și strategii, însă lucrurile sună frumos doar pe hârtie. În practică, situația e fundamental diferită și îmi amintește de o vorbă din popor, cam tristă: la omul sărac nici boii nu trag.

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Shares