Angajăm muncitori cu 8 clase pentru multinaționale. Oferim salariu brut. Netul vi-l calculati singuri

May 26, 2017

În rândul candidaților s-a împământenit percepția că nu e profesional să aduci vorba de salariu la interviu. Mai ales dacă te afli în prima etapă a procesului de recrutare. Nimic mai fals!

Relația de muncă e una de colaborare, iar angajații sunt specialiști calificați să presteze un serviciu. Când apelăm la un mecanic, de exemplu, îl întrebăm din prima ce tarif are și cât ne costă reparația. Mecanicul nu așteaptă cu capul plecat să-i stabilească angajatorul (clientul) prețul pe lucrare.

Care e diferența între mecanicul la care apelăm atunci când avem o problemă cu mașina și inginerul pe care îl avem pe statul de plată? Ambii sunt specialiști și presteaza un serviciu de care avem nevoie. Singura diferență e forma de organizare. Mecanicul e PFA sau SRL și lucrează pe cont propriu, iar inginerul lucrează în baza unui contract de muncă. Această simplă diferențiere nu ne dă dreptul să-i tratăm diferit!

Angajatul e doar o firmă mai mică cu un singur client – angajatorul. Dacă privim lucrurile în acest mod, vom înțelege că nu e nimic neprofesional în a discuta despre salariu de la prima întrevedere.

Mai mult, angajatorii ar trebui să publice în anunțul de angajare salariul oferit, pentru că ei sunt cei care vin pe piață cu oferta. Motivul pentru care n-o fac este simplu. Vor să vadă dacă pot găsi un candidat super calificat care nu-și cunoaște valoarea.

Unii angajatori merg atât de departe încât descalifică din cursa pentru job candidații care așteaptă oferta lor și nu avansează o sumă. Să fii dispus să pierzi un candidat valoros doar pentru a nu renunța la avantajul negocierii, tocmai acest lucru e neprofesional.

Totuși, există și firme care publică oferta salarială în anunț. Există chiar și un grup de facebook dedicat doar anunțurilor ce specifică salariul.

Însă, mai nou, un alt obicei neprofesional a început să-și facă loc pe piața muncii.  Chiar și companiile cu renume specifică în anunțurile de angajare salariul brut. Uneori, chiar fără a menționa că e vorba de brut. Mai jos aveți un exemplu de anunț actual și valabil.

Angajam muncitori cu 8 clase pentru multinaționale. Oferim salariu brut. Netul vi-l calculati singuri

De ce ar mediatiza o firmă salariul brut într-o ofertă? Mai ales când se adresează unor persoane cu studii maxim medii. Nu e un secret pentru nimeni că la interviu se discută salariul net. Nu avansează nici una din părți sume brute, cu atât mai puțin un muncitor cu 8 clase care e posibil nici să nu facă diferența între brut și net. Și atunci, care e raționamentul care stă în spatele unei astfel de decizii și cum avantajează compania?

Pentru a identifica răspunsul, hai să analizăm cele două situații.

1. Candidații confundă brutul cu netul

Dacă vorbim de persoane care confundă cele 2 noțiuni, în mintea lor se va sedimenta ideea că vor încasa suma vehiculată. Adică suma brută. Dezamagirea va fi foarte mare la sfârșit de lună, când vor constata diferența dintre cele două. Vor avea impresia – pe bună dreptate – că au fost păcăliți. Majoritatea probabil vor renunța la job sau vor lăsa dezamăgirea să se reflecte în calitatea muncii lor.

2. Candidații cunosc diferența dintre brut și net

Candidații care realizează că oferta face referire la un alt salariu decât cel pe care îl vor încasa efectiv, vor face demersuri pentru a afla suma netă. Fie vor întreba angajatorul, fie vor căuta pe google un calculator de salarii sau își vor întreba cunoștințele. De ce ar dori o firmă să creeze un astfel de inconvenient angajaților, când ar putea să publice din start salariul net? Eu nu văd niciun beneficiu pentru nici una din părți.

În ceea ce privește anunțul din poza de mai sus, mi-e foarte greu să creditez angajatorul cu bune intenții. După ce menționează veșnica sintagmă “salariu motivant” – salariu care însă nu este specificat – mai jos amintește posibilitatea unui câștig salarial de 2200 lei brut.

Deducem de aici că un angajat poate ajunge și la 2200 lei, dar nu se specifică în ce condiții. Iar acei 2200 lei oricum reprezintă suma brută, nu cât va câștiga efectiv. Deci, candidatul care citește acest anunț se află într-o confuzie totală în ceea ce privește oferta firmei. Și nici măcar nu-l putem condamna pentru asta.

Concluzii:

  • Nu există niciun beneficiu, în a aplica “strategia salariului brut”, pentru nici una din părți.
  • Firma este complet răspunzătoare pentru calitatea viitorilor angajați pe care îi atrage și pe care reușește să-i păstreze.

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Shares