Sfaturi amuzante, pe bani europeni, despre cum să aplicăm la un job

June 2, 2017

Sfaturi amuzante, pe bani europeni, despre cum să aplicăm la un job

Am participat de curând la INFO EURES, un seminar de informare organizat de AJOFM Galați în parteneriat cu Departamentul de Consiliere și Orientare în Carieră al Facultății de Inginerie. Seminarul s-a axat pe instruirea studenților referitor la cum să conceapă un CV și o scrisoare de intenție. Ulterior, am aflat și ce oportunități de angajare există în spațiul european și cum se pot accesa. La final, participanții au primit o mulțime de broșuri cu informații ajutătoare.

Am fost foarte curioasă să aflu ce îndrumări oferă AJOFM, pentru că am fost și eu șomeră și știu cât sprijin am primit. Ți se bagă sub nas o listă cu programele de reorientare profesională, iar tu ești obligat să urmezi unul, chiar dacă știi că nu-ți va folosi la nimic.

Eu am avut de ales între un curs de expert achiziții publice și unul de specialist SSM. Primul e util doar dacă ai “intrare” într-o instituție publică, ceea ce, evident, șomerii n-au. Dacă ar avea, n-ar mai îngroșa rândurile la AJOFM.

Ultimul e insuficient. Îți este neaparat necesar și un master în domeniu sau un curs postuniversitar de evaluator de risc, de 180 de ore, curs care costă câteva zeci de mii de lei și e și greu de găsit. Iar pentru unii e complet inutil. Pentru a putea obține acreditarea îți trebuie studii în domeniul științe inginerești sau științe agricole și silvice. S-a întâmplat să am studii de inginerie, așa încât am urmat cursul de specialist SSM. Însă, detaliile aceastea le știam eu, nu mi-au fost prezentate de către consilierii AJOFM. Ei doar mi-au pus în față lista cursurilor și cam la atât s-a rezumat îndrumarea pe care am primit-o.

Totuși, asta a fost acum câțiva ani. În prezent, șomerii sau persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă au la dispoziție broșurile pe care ANOFM le-a realizat cu fonduri europene. Ar trebui să fie un real sprijin, nu-i așa? Să vedem. Vom parcurge puțin din conținutul lor.

Cum să redactăm o scrisoare de intenție

“Există două tipuri de candidaturi scrise care sosesc la un angajator: cele pe care le primește după ce a dat un anunț la ANOFM/AJOFM sau la ziar…”

Hai că ne-am poticnit chiar de la început. În 2017, ANOFM n-a auzit de platformele de recrutare online (eJobs, Best Jobs, etc.) sau de LinkedIn?! Ce spune asta despre pregătirea profesională a angajaților lor și despre calitatea pe care o au în a acorda îndrumare? În afară de instituțiile publice, care sunt obligate prin lege să mediateze anunțurile pentru posturile vacante, nu cred că mai sunt firme care dau anunț la ziar. În plus, candidații din noua generație (studenții cărora li se adresa evenimentul) cu siguranța nu cumpără ziare atunci când își caută job.

Exemple de formule de introducere:

“Căutați un (colaborator,…) care să poată (…). Experiența mea (la…, în…) mi-a permis să (…)”;

“Stăpânirea (unei anumite tehnici, unui anumit material…) este indispensabilă pentru (…)”;

Exemple de formule pentru a vă expune atuurile:

“Calitățile mele de (…) și de (…) sunt atuuri pentru (…)”;

“Cunoașterea (unui anumit produs, unei anumite practici) pe care am dobândit-o în (…) mă face apt să (…)”;

Formule de politețe:

“Vă rog să primiți (Doamnă, Domnule) expresia profundului meu respect”.

Trecând peste ridicolul formulei de politețe de mai sus, o scrisoare de intenție trebuie să atragă atenția angajatorului. Acesta e scopul ei. Dacă toți candidații ar utiliza aceste tipare de exprimare, niciun angajator nu s-ar mai obosi să le citească.

Greșeli de evitat:

Banalitatea administrativă: 

“În urma anunțului dumneavoastră din… am onoarea să vă adresez…” 

Aceste formulări îmi par tipice unei persoane în vârstă, care nu a mai ținut pasul cu noutățile din domeniul în care activează. Altfel nu-mi explic cum poate cineva considera că acestea sunt sfaturi potrivite pentru un debutant în profesie în anul 2017!

Următorul îndemn din broșură vine să-mi susțină afirmațiile.

“Scrieți de mână: CV-ul trebuie scris la calculator, scrisoarea trebuie scrisă de mână”. 

Chiar aș vrea să văd și eu cum aplică cineva la un job online în acest fel. Ah, am uitat, varianta online nu s-a inventat încă în lumea în care trăiește autorul. Probabil scrisoarea scrisă de mână trebuie prinsă de CV cu un bold, împăturită în 4 și expediată cu poștalionul la “adrisant”.

Sper că v-au fost de folos sfaturile 🙂

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Shares